Instellingen Meer info

U wilt lid worden

U kunt u inschrijven als lid van onze vereniging door het aanmeldformulier op de site in te vullen. U ontvangt een e-mail waarin u uw aanmelding moet bevestigen. U kunt natuurlijk ook eens contact opnemen om te komen kennismaken met de vereniging en de schietsport.

Onze secretaris zal u daarna een welkomstmail sturen met informatie hoe nu verder, een inlogcode en een wachtwoord voor het besloten gedeelte van de website.

Daarna volgt een gesprek op onze locatie met de secretaris of een andere functionaris van de vereniging. U zult uitleg ontvangen over de gang van zaken binnen de vereniging. Ook zult u een aanvraagformulier voor een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) ontvangen. Deze is verplicht en dient de vereniging te overleggen bij uw aanmelding bij de bond, de Koninklijke Nederlandse Schietsport Associatie (KNSA).

U dient er zich van bewust te zijn dat de wettelijke ballotagetijd zes maanden bedraagt. Dat wil dus zeggen dat u het eerste halfjaar als aspirant fungeert. U leert van een van onze ledenbegeleiders hoe met wapens om te gaan en hoe schieten nu daadwerkelijk in de praktijk wordt beoefend. Daarna kunt u worden toegelaten als lid en dient u volgens de Wet Wapens en Munitie één jaar regulier lid te zijn voordat u een verlof tot het voorhanden hebben van vuurwapens (wapenvergunning) aan kunt vragen.

U gaat uw loopbaan als schutter beginnen op onze luchtbaan. U gaat schieten met luchtpistool of -geweer en uw krijgt een begeleider toegewezen. Die zal u de basisprincipes van veiligheid en schieten bijbrengen.

Als u er  blijkt van geeft dat u deze basisprincipes onder de knie hebt, kunt u een schietproef afleggen. We willen namelijk dat onze leden niet alleen op een veilige manier kunnen omgaan met (vuur)wapens maar ook dat ze in staat zijn om de doelen tot op een zekere mate van zekerheid te raken waar dat beoogd is.

Als u deze proef doorstaat kunt u door naar het klein kaliber wapen. U gaat schieten met pistool of geweer en leert de skills voor deze wapens. Als uw begeleider van mening is dat u beschikt over voldoende bekwaamheid in het omgaan met vuurwapens mag u voortaan zelfstandig gaan oefenen. U kunt daarna ook gaan schieten met groot kaliber wapens.

U kunt gebruik maken van onze verengingswapens en koopt zelf de munitie die bij het wapen hoort. Na afloop van uw oefeningen wordt het wapen weer ingeleverd en wordt uw gekochte munitie opgeborgen in onze munitiekluis, in afwachting van uw volgende oefening.

Als u één jaar regulier lid bent van SvT kunt u (na goedkeuring van het bestuur) een verlof tot het voorhanden hebben van een (klein kaliber) vuurwapen aanvragen. Dat is echter niet verplicht. U kunt ook gewoon door blijven schieten met verenigingswapens.

Echter, als u een groot kaliber wapen aan wilt schaffen dient u minimaal twee jaar regulier lid te zijn van een schietsportvereniging.