geweer
geweer-2

Geweer

Gemakshalve onderscheiden we bij het geweerschieten twee wapengroepen: Kleinkaliber-geweer (KKG) en Grootkaliber-geweer (GKG). Beide onderdelen worden beoefend vanuit drie houdingen, namelijk staand, knielend, liggend of in een combinatie van deze 3-houdingen.

Bij KKG wordt geschoten op een schietschijf over de afstanden 12, 50 en 100 meter en bij GKG over de afstanden 100, 300, 400 en zelfs 500 meter.

Wapens kleinkaliber-geweer en kleinkaliber-karabijn
Gewicht Klein kaliber geweer:
maximaal 8 kilogram (heren) en
maximaal 6,5 kilogram (dames)
Klein kaliber karabijn:
maximaal 3,8 kilogram
Munitie maximaal kaliber 5,6 mm (.22)
Afstand 12 meter, 50 meter en 100 meter
Houdingen vrijstaande houding, liggende en knielende houding. In een wedstrijd is het ook mogelijk een combinatie van deze drie houdingen toe te passen.
Disciplines alle houdingen, afstanden en typen wapens worden bij het KKG-schieten gecombineerd waardoor een grote variëteit van wedstrijdonderdelen ontstaat.
Olympisch
Wedstrijdprogramma 50 meter 60 schoten liggend in 1 uur en 15 minuten
50 meter 3-houdingen 3 x 40 schoten in 3 uur
50 meter 3-houdingen 3 x 20 schoten in 2 uur en 15 minuten

Wapen grootkaliber-geweer
Gewicht het vrij geweer weegt maximaal 8 kilogram, het standaard geweer maximaal 5,5 kilogram
Munitie maximaal kaliber 8 mm
Afstand 100 meter en 300 meter of bij sommige wedstrijden in een combinatie van 300, 400 en 500 meter
Houdingen liggend, knielend en/of 3-houdingen
Disciplines bij het GKG-schieten worden de verscheidene wedstrijdonderdelen voornamelijk bepaald door de verschillende schiethoudingen in combinatie met de diversiteit van wapens waarmee geschoten wordt. Enkele voorbeelden zijn het standaard-geweer, het veteranengeweer en het militaire geweer. Voor (bijna) ieder type wapen worden aparte wedstrijden en kampioenschappen georganiseerd.
Internationaal internationaal wordt alleen over een afstand van 300 meter geschoten in de liggende houding of in de combinatie van 3-houdingen. Het grootkalibergeweer-schieten is géén Olympische discipline.