Target Sprint

De KNSA-discipline Target Sprint is een uitdagende combinatie van schieten (Target) en hardlopen (Sprint) en vereist van de sporters een goede schiettechniek en fysieke fitheid. Het contrast tussen een hoge hartslag en snelle ademhaling door het hardlopen en het zo stil mogelijk houden van het geweer tijdens het schieten, maken Target Sprint tot een unieke sportvorm.

Alle deelnemers worden ingedeeld in een serie die begint met een massa-start en één ronde van 400 meter hardlopen. Aan het einde van die eerste ronde komen zij aan bij de schietbaan en daar is een onbeperkt aantal schoten toegestaan om vijf treffers te maken. Het schieten gebeurt met een luchtgeweer in de staande houding. Een snelle loper wint tijd maar heeft mogelijk meer schoten nodig om alle vijf de metalen klapschijven te raken. Als alle klapschijven getroffen zijn, vertrekt de atleet voor de volgende ronde van 400 meter hardlopen, waarna hij opnieuw vijf treffers dient te maken. Het geweer wordt door de sporter tijdens het lopen niet meegenomen, maar wordt direct na de schietbeurt in het geweerrek gezet.Na de derde ronde van 400 meter lopen, finisht de sporter. De winnaar is degene die als eerste de drie looprondes en twee schietrondes heeft afgelegd en daarmee dus de snelste tijd heeft gerealiseerd.

Een treffer is duidelijk zichtbaar doordat de klapschijf door de kogel wordt omgeduwd waarna er een wit plaatje te voorschijn komt. De klapschijven kunnen simpel door het trekken aan een touw weer gebruiksklaar gemaakt worden voor de volgende schutter.

Deelnemers aan een Target Sprint-wedstrijd worden op basis van leeftijd en geslacht ingedeeld in een serie. Deze wedstrijden kunnen overal georganiseerd worden zolang er voldoende ruimte is voor een veilige luchtgeweer-schietbaan en er een 400-meter-loopparcours uitgezet kan worden. De klapschijven bestaan uit rechthoekige bakken met daarin vijf gaten. De luchtgeweren die in deze discipline gebruikt worden, worden steeds met één kogeltje geladen, zijn veilig, eenvoudig in gebruik en relatief goedkoop.

Aangezien de doelgroep van Target Sprint zich vooral buiten de schietsportverenigingen bevindt, is het niet waarschijnlijk dat deze sporters voor een eerste kennismaking met deze sport de website van de KNSA raadplegen of het magazine Schietsport lezen. Mede om ook deze groepen te bereiken is een Facebook-pagina ingericht, specifiek over Target Sprint waar naast nieuwsberichten, ook uitnodigingen voor clinics en wedstrijden gepubliceerd worden. De directe link naar deze pagina is https://www.facebook.com/targetsprint.

Technische Specificaties Target Sprint

Wapens luchtdrukgeweer