logo-klein

Welkom op de site van Schietsportvereniging "Tilburg"

Welkom

Welkom bij een serieuze, leuke en gezellige schietsportvereniging

Pistool

De techniek van het pistoolschieten verschilt totaal van die van het geweerschieten. De meeste pistooldisciplines worden verschoten op schietschijven, over de afstanden 10, 25 en 50 meter. Binnen de pistooldisciplines ontstaat echter een groeiende belangstelling voor de zogenaamde dynamische onderdelen. Een goed voorbeeld hiervan is de discipline Olympisch Snelvuur. Dit is een onderdeel waarbij de schietschijf slechts even zichtbaar is en de schutter in die korte tijd moet proberen een "10" te schieten. Het uiterlijk van schietsportpistolen is zeer verschillend.

Wapen kleinkaliber-pistool
Gewicht maximaal 1.4 kilogram
Munitie maximaal kaliber 5,6 mm (.22)
Afstand 25 meter en 50 meter
Houding pistoolschutters schieten altijd in de staande houding
Disciplines het pistoolschieten kent een grote variëteit aan wedstrijdonderdelen omdat ook hier met veel verschillende soorten wapens wordt geschoten. Zo zijn er niet alleen kleinkaliber-pistolen, maar ook grootkaliber-pistolen, speciale sportpistolen en natuurlijk ook revolvers.
Olympisch
Wedstrijdprogramma 25 meter Olympisch snelvuurpistool, 60 schoten