Instellingen Meer info

2 6 patr 20 m 2 schijven staand 10 sec
3 6 patr 15 m 1 schijf staand 3 x 3 sec
4 6 patr 10 m 2 schijven staand 6 sec

Meesterkaart (licht en zwaar kaliber)

Bij deze wedstrijd schiet u 40 schoten (en 5 voorafgaand als proef) op de internationale pistoolschijf. Voor elke 5 schoten heeft u 5 minuten de tijd.

Vrij pistool

U gaat op een afstand van 50 meter (!) 60 schoten lossen in een tijd van 105 minuten. Dit is een Olypische discipline maar wordt in Nederland weinig beoefend omdat het ten eerste erg moeilijk is en ten tweede dat er in Nederland weinig 50 meter banen te vinden zijn.

Sportpistool (licht en zwaar kaliber)

De naamgeving is (zoals bij veel disciplines) niet toonaangevend voor de wedstrijd. Het gaat hier om 30 schoten prescisie (zie Meesterkaart) gevolgd door 30 schoten duelvuur. Bij duelvuur staat de schijf op 90 graden van de schutter. U kunt de schijf dus niet zien. Op een bepaald moment draait de schijf "voor" en blijft drie seconden zichtbaar. In die tijd moet u uw wapen vanuit een houding van 45 graden omhoog brengen, richten en schieten.

Luchtpistool

U gaat 60 schoten lossen op een héél klien schijfje waarbij u 90 minuten de tijd krijgt, Er zijn verschillende wedstrijden voor senioren, junioren en veteranen waarbij er verschillen zijn in tijd en het aantal schoten.