Algemene Verordering Gegevensbescherming (AVG)

In het kader van de AVG heeft onze vereniging een aantal documenten (volgens het KNSA model) opgesteld.

Dat zijn:

De Privacyverklaring

De Informatiebrochure

Het Stappenplan

Het Protocol AVG

Het Protocol Datalekken

Het Register Verwerkingen

Inschrijfformulier senioren met Eigen Verklaring

Inschrijfformulier junioren met Eigen Verklaring

Over de AVG

Er bestaan veel misverstanden over de AVG. Vooral begin 2018 toen de AVG ingevoerd werd sloeg de paniek toe. Iedereen wist beter als geen ander wat wel niet niet mocht, wat wel en niet moest en hoe hoog de boetes al niet waren!

In de praktijk valt het echter wel mee, zeker voor verenigingen en stichtingen. Die moeten een privacyverklaring opstellen; welke gegevens van je leden ga je opslaan en waarom doe je dat?

Misverstand is dat leden hun goedkeuring moeten geven aan deze privacyverklaring. Het is een eenzijdige verklaring van de vereniging (lees: bestuur) gericht aan iedereen die wil weten hoe de vereniging met persoonsgegevens omgaat.

Ook hoeven leden geen toestemming te geven om e-mail van de vereniging toegestuurd te krijgen. Dat is inherent aan het lidmaatschap. De vereniging moet immers met haar leden kunnen communiceren!

Voor geintersseerden, kijk eens op de volgende link. Daar staat een enorme hoeveelheid informatie op over de AVG en andere privacy wetten.